Zeiljacht te koop
Klik voor meer informatie op het plusje van het betreffende zeiljacht.
Volksboot Udang Mas
Scandinavische Volksboot (Folkboat) Udang Mas
Bouwnr 104 Gebouwd in 1961 door G.A. Kroes & Zn Bootbouwers
Afmetingen: 7,70×2,20×1,20m
In prima staat en altijd goed onderhouden (laatste jaren bij Kroes Bootbouwers)
o.a. 2022 nieuwe schroefaslager en vetpomp, 2021 nieuw kajuitdak, 2016 nieuw dek
Materiaal: sipo mahonie gangen, koper geklonken op eiken spanten
Zeilen: grootzeil, genua, fok, spi (zeilen staat ok maar wel op leeftijd)
Zelflozende kuip
Alle beslag: brons
Motor: inboard Yanmar 1GM10 (2004)
Toebehoren: complete inventaris, waaronder kompas, marifoon (Raymarine) , autohelm, kooktoestel (spiritus), grootzeilhuik, tentzeil, stootwillen.
Prijs: 12.500 EUR
Danish Flower 35 (64000€)
Danish Flower 35
Vraagprijs: 64000 €
Stalen Kits getuigde kim kieler
Prachtig stoer jacht met stalen gejoggelde romp, gaffel getuigd.
Ontwerp: M.H. Bekebrede
Door de kim kielen is de diepgang gering.
Vaargebied is daardoor heel groot, van Friesland, IJsselmeer, Waddenzee, Noordzee tot Oostzee etc.
Bijna 30 jaar in bezit van 2e eigenaar, destijds (1980) is het jacht gebouwd bij Bloemsma te Makkum.
Hoofdafmetingen:
Lengte over dek 10,50 m
Lengte over alles ca 12,5m
Breedte 3,5m
Diepgang 1,25m
Zeiloppervlak aan de wind ca 67m2
Waterverplaatsing 9 ton ( waarvan 3 ton lood ballast)
200 L Dieseltank, 400 L drinkwatertank
Massief teakhouten dek
Interieur teak, plaat materiaal en massief veel kast ruimte.
Installatie:
Hoofdmotor YANMAR 4 cylinder 61 pk (4JH HET)
Boegschroef 12v Vetus 4kW TSL125A
Kachel hetelucht diesel type
Walstroom, extra accu voor Boegschroef, Victron walstroom/omvormer Multiplus 1200
12 v verlichting, div, 230v stopcontacten.
Dieptemeter (seafahrer) , SSB ontvanger, Marifoon, Raymarine kaartplotter.(hybr touch)
Roerstand aanwijzer, autopiloot Autohelm 6000, radio, stuur Kompas
Navigatie verlichting.
Interieur:
Dubbele kooi voorin. Hang kast, kast met schuifdeuren, bronzen patrijspoorten (allemaal openend naar binnen zware uitvoering) Salon met L bank en rechte bank solide tafel, In Salon ruime koelbox op maat in bank gebouwd
Kombuis met 2 pits gas spoelbak zoetwater kraan en voetpomp en el.pomp tegenover kombuis toilet met nieuw onderwater pomp toilet ) onder toegang motorruimte, achterin onder kuip dubbele klooi zie bijgaande schets.
Veel vloerluiken in massief houten vloer waardoor alles goed bereikbaar is en er veel bergruimte is.
Dek/rondhouten
Self tailing schootlieren in de kuip. 4 x
Oregon masten gieken en gaffels in goede staat
Dacron zeilen : grootzeil, bezaan, fok, kluiver en extra fok vlakker gesneden
Ankerlier, 30m ketting en CQR anker Extra Hekanker
Teakhouten vaste Sprayhood met glas en ruitenwissers
RVS zeerailing potdeksel van teak
Ligplaats Kampen, telefonisch een bezoek te plannen via de werf
Kroesbootbouwers 0641190821
Lickebaerdt VERKOCHT
zeiljacht “Lickebaerdt” VERKOCHT
Boemerang Bruno prijs NOTK
prijs: NOTK (Nader Overeen Te Komen)
Blank gelakte kajuit zeiljacht , S- spant met platte spiegel en aangehangen roer, met inboard Diesel motor en zelf lozende kuip .
Bouwjaar : ca 1954 (bouwnr 75)
Bouwer : G.A. Kroes & zn Bootbouwers
Lengte : 7,45 m
Breedte: 2,22 m
Diepgang: 1 ,15 m
- Eerste door Kroes gebouwde Boemerang.
- De Boemerang is een ontwerp van Gait Kroes, dat bij een in 1952 uitgeschreven prijsvraag de eerste prijs won. Deze prijsvraag werd uitgeschreven door de KVNWV en is gepubliceerd in 1952 in De Waterkampioen.Onder bouwnummer 75 is de Boemerang onder de naam Bruno in 1954 te water gegaan.
- De Bruno is zeer fraai gebouwd. Op aangeven van de opdrachtgever zijn nog diverse verfijningen aangebracht.
- De romp is van Sapeli-mahonie, de ingebogen spanten ,kielbalk en stevens zijn van eiken. Een aantal vrangen zijn In staal gegalvaniseerd uitgevoerd. Ter plaatse van de mast zijn 2 volledige spanten eveneens in gegalvaniseerd staal uitgevoerd (ring frames).
- In de periode van 1954-1964 pakte de Bruno in wedstrijden voor RORC-gemeten jachten (zeilnummer H 322) zo af en toe een prijsje mee.
- In 1964 is het jacht omgedoopt tot Boomerang.
- In de periode van 1965-1978 was de Boemerang, vooral in de vroege jaren 70, een geduchte prijswinnaar onder de NKK-handicap (zeilnummer NKK 218).
- Vanaf 1978 (inmiddels 45 jaar met dezelfde familie aan het roer) is de Boemerang steeds een prettig toerscheepje gebleken, bij licht weer in vlak water verrassend snel en bij toenemende wind stabiel en betrouwbaar. In deze laatste periode zijn vanuit de Friese thuiswateren IJsselmeer, Wadden en Zeeuwse stromen doorkruist. Ook werden tochten naar België, Duitsland en Denemarken ondernomen
- Het jacht is vanwege de medische omstandigheden van de eigenaar inmiddels meerdere jaren (ca. 5 jaar) in een loods (in Friesland) gestald. Er is achterstallig onderhoud aan dek en onderwaterschip. Een gedeelte van het staalwerk vereist reparatie.
- Er is een oude meetbrief beschikbaar
- De Boemerang is op afspraak, via jachtwerf Kroes, te bezichtigen.
Mast:
- Originele mast, goede staat. Onderste gedeelte opnieuw verlijmd (Kroes).
Giek:
- Originele giek, halve meter ingekort, goede staat.
Spinnakerboom:
- Originele spinnakerboom, goede staat.
Fokkeloet:
- Aluminium, uitschuifbaar, goede staat.
Zeilen:
- Grootzeil: De Vries Lemmer, goede staat, niet uitgezeild.
- Grootzeil: Van der Sneppen Terneuzen, oud.
- Genua I: Van der Sneppen Terneuzen, oud, maar goed bruikbaar.
- Genua II: De Vries Lemmer, goede staat, niet uitgezeild.
- Fok: De Vries Grou, oud, maar goed bruikbaar.
- Stormfok: Schokker Volendam, katoen, onderdeel van oorspronkelijke zeilenset, ongebruikt.
- Spinnaker: geen spinnaker aanwezig.
- Huik
Dekkleden:
- Zomerdektent, nagenoeg nieuw, Markilux
- Winterdekkleed, zeer zware kwaliteit, canvas
Bijboot:
- Bombard AX2
Motor:
- Yanmar 1 GM10 ingebouwd 1986 door Siem Kroes.
- Eerste bij Kroes ingebouwde Yanmar.
- Onderhoud: jaarlijks het reguliere onderhoud, doorgaans uitgevoerd door eigenaar, incidenteel door firma Busman, Koudum.
Inventaris:
- Volledige vaarinventaris, geschikt voor lange tochten. Veel touwwerk, lange sterke landvasten, 6 stootkussens. Volledige kombuisinventaris. Veel reservedelen.
Navigatieapparatuur:
- Kompas Sestrel Moore
- Sumlog VDO
- Dieptemeter Seafarer
- GPS-navigator Philips
- Marifoon Shipmate
- SSB-ontvanger Yaesu
Accu:
- Delco 2x (dienen te worden vervangen).
Onderwaterschip:
- Epifanes Foul-Away
Reparatie:
- Gedeelte huidgang onder waterlijn vervangen ter hoogte van doorvoer toilet (firma Kahmann, Vollenhoven, ± 1990).
Zeepaardje 7000 €
Zeepaardje
Ontwerp G. Baron van Hoevell
Bouwjaar 1946
Lengte 8,03m
Breedte 2,10m
Diepgang 1m
Waterverplaatsing ca 2 ton
Ballast 700 kg
Zeiloppervlak 25m2
Karveel gebouwd , eiken huid op eiken spanten
Kano achter steven
Inboard diesel Yanmar 1 GM10
Onder de waterlijn is romp voorzien van epoxy en glasweefsel
Boven de waterlijn blank gelakt ( 2 K lak)
Boot is compleet met inventaris o.a. kussens stootwillen landvasten, dekzeil (over de gehele boot)
2 voorzeilen 1 grootzeil, huik.
Vraagprijs: 7000 euro
(evt zomer ligplaats bij Kroes Bootbouwers Kampen bespreekbaar)
Bekijk foto’s Zeepaardje
Kits Zeiljacht Kiel Midzwaard
Kits getuigde overnaadse mahonie houten kiel midzwaardjacht. (God en Godin)
L.oa. 9.82m , Breedte 3.1m, Diepgang 1,1m (met zwaard 1.8m)
Gebouwd in 1971 bouwnr 136 als Zevensprong door GA Kroes & Zn Bootbouwers
Teak dek. Teak kuiproosters Zes slaapplaatsen.
Zeilen: Grootzeil, bezaan, genua, fok, stagfok (Allen in Ecru dacron door Molenaar gemaakt), spinnaker met carbon spiboom, aap.
Furlex rolreef installatie
Kuiptent en twee huiken, kuip kussens.
Motor: Volvo Penta 2030 met pythondrive 2017(stuwdruklager) en max-prop schroef 2017.
Marifoon, handheld GPS, radio CD speler, accudruppellader, sestrel moore kompas
12V Koelkast, 2 x 105Ah service accu’s, 1 x start accu.
Recent 250 liter waterzakken vernieuwd.
Mast strijkinstallatie (bokkepoten), Maststeunen voor winterberging.
Winterstalling trailer, verbouwde aanhangwagen waar boot op past.
Vraagprijs: 40000 euro
One Off Coninckskint
Coninckskint
Type: One off
Vraagprijs: € 25000
Bouwjaar: 1956
Gebouwd G.A. Kroes & Zn Bootbouwers
Breedte: 2.65 m.
Lengte 9.57 m.
Diepgang: 1.75 m.
Motor: Nanni 21 PK 2012 3-blads vaste schroef
Doorvaarhoogte: ca. 12 m
Waterverplaatsing: ca. 5,5 ton
Zeilnummer: H 323
Zeilen: Uk sails grootzeil (2013), genua(2014) , werkfok(2013)
Verstaging: 2019.
Het schip is compleet (o.a. Sestral Moore kompas, Origo kooktoestel, CQR anker, Sailor marifoon)
Het Coninckskint is in 1956 gebouwd in opdracht van heer Pfeiffer. Wij hebben veel mooie reizen
gemaakt met dit schip naar o.a. de Engelse oost- en zuidkust. Na 17 jaar staat het schip te koop
a.g.v. een ophanden zijnde nieuwbouw.
Rivierklasse Tureluur (5000 euro)
Bouw : G.A.. Kroes & Zn. Bootbouwers
Afmetingen : lengte 6,98, breedte 1,92, diepgang 1,00
hoogte staande mast 7,10 (exclusief gaffel)
hoogte gestreken mast 175
waterverplaatsing 1250 kg
Zeilen : grootzeil 11 m2 (2015, dubbele rif)
fok 6 m2 (1991)
genua 8 m2 (1991)
spinaker 13 m2 (1988)
Romp : mahonie, overnaads koper geklonken (blauw) rondspant vaste kiel
Opbouw : vaste buiskap, mahonie (blank/wit)
Dek : watervast hechthout (wit)
Giek : 1992
Gaffel : 1991
Motor : Suzuki DF5LK11, 2012, losse tank
Toebehoren : dektent over gehele boot 2019
: anker, ankerlijn
: kussens
: stormtuig, (torentuig op huidige mast, bijpassende giek)
: vaarboom, pikhaak
: eventueel stallingstrailer
Opmerkingen : Het schip is vaarklaar en compleet. . Snelle zeiler, zeer stabiel, ideaal voor ruimer water. Groot onderhoud door Fa. Kroes in 1993 , vervangen 5 spantjes, de Jong dek/rompaansluiting voetrail, de Jong , nieuwe kiel en roer in 2014.
l
Draak 228 Dragon
DRAAK KIELBOOT IN MAHONIE (dragon)
Vraagprijs 19500 €
Prachtige mahonie houten draak met teak houten dek in zeer goede staat. Met een byzonder geprononceerde zeeg. Gebouwd in 1975 op de werf van Uwe Seipolt in Duitsland die in totaal 6 snelle wedstrijd draken gebouwd heeft. Hij is zelf in 1975 en 1976 Europees kampioen geworden in een van zijn eigen boten.
Dit exemplaar is altijd goed onderhouden; Al het houtwerk in zeer goede staat. Complete set goede zeilen en met moderne aluminium mast, alle beslag van Harken. Inclusief stalling trailer voor draak zonder kenteken, en Honda buitenboord motor.
Deze mooie draak is een lust voor het oog en heeft sublieme zeileigenschappen. Kom eens kijken en overtuig uzelf.
zie ook: https://www.draakzeilen.nl/dh-228.html
Boot type Klassieke kielboot
Klasse Draken klasse
Ontwerper Johan Anker
Gebouwd in Bouwjaar 1975 door Uwe Seipolt Stanbergersee
Maten Lengte 8.95 m. Breedte 1.96 m. Diepgang 1.20 m.
Gewicht Totaal gewicht 1700 kg
Materiaal Mahonie op eiken spanten, mahonie en teak afwerking
Dek Teak met mahonie
Mast en giek Aluminium mast en giek
Zeil oppervlak Grootzeil en genua 26 M2
Zeilen Groot zeil, rolgenua, en spinnaker
Motor Buitenboordmotor Honda 4 takt 2,8 PK van 2020
Buiskap Vaste buiskap van hout (teak dakje)
Interieur Veel bergruimte onder voor en achterdek
Toebehoren Stootkussens, huik, lenspomp, spinnakerboom, rolgenua onderdeks, dektent over hele boot.
Diversen Stallingstrailer tandemasser 2500Kg in goede staat
Bekijk foto’s
Kraggenburg
Sprietzeilcatschoener (Midzwaard)
Kraggenburg
(klassiek, ondiep, midzwaard, teakhout, spriettuig, waddenboot, nostalgie, origineel)
Loa 7.5m
Breedte 2.6m
Diepgang 1.50m/ 0.7m
Bouwjaar 1917
Met zijn eigenzinnige tuigage, het ontbreken van voorzeilen en de korte voorste mast, is het rondgebouwde schip van nog geen 7.50 m (en zijn 107 jaar)
een zeer bijzondere verschijning, die door de ontwerper en bouwer J.P.G. Thiebout als sprietzeilcatschoener werd getypeerd.
De zeilen zijn gemakkelijk vanuit de kuip te bedienen. Dat, en o.a. de afwezigheid van een giek maakt het schip tot een comfortabele solozeiler.
Tevens nodigt de zeer ruime kuip uit tot zeildagen met het hele gezin.
De kajuit heeft een eenvoudige klassieke inrichting: kookgedeelte, twee bedden, wat kastruimte, klein vooronder; alles mahonie.
Bij de huidige eigenaar, Henk Wijnants, sloeg de vonk over tijdens een Regatta, meer dan 25 jaar geleden.
Het schip was toen nog eigendom van Gait Kroes.
Henk moet er nu ivm zijn leeftijd afstand van doen.
Hoe mooi zou het zijn als een volgende energieke schipper het roer en daarmee het tijdelijke beheer kan overnemen.
In de afgelopen jaren is het schip opnieuw gebreeuwd, zijn vrangen vernieuwd, diverse spanten vervangen, het schot tussen kajuit en kuip grotendeels vernieuwd,
midzwaard en kast (volledig RVS) weer in ere hersteld. (de Kraggenburg heeft enige decennia gevaren met kimkielen; deze zijn evt nog beschikbaar.)
Deze winter is vooral aandacht besteed aan het onderwaterschip.
Oude opliggende breeuwkit weggesneden, naden getaped, opnieuw gekit en afgewerkt met Hempatex.
In 2018 maakte zeilmakerij Molenaar nieuwe zeilen.
De Kraggenburg heeft voornamelijk op zoet water gevaren, af en toe geholpen door een 22 pk Nanni diesel.
Er is enig achterstallig lak-onderhoud, alsmede een onverklaard bovendeks lekken.
Al met al echt met recht, een uniek schip, dat met zijn 2.5 cm dikke teakhouten huid en goede zorg nog vele jaren te gaan heeft.
De Kraggenburg is geregistreerd als varend erfgoed – de stap naar varend monument is zo gewenst waarschijnlijk gemakkelijk te maken.
De originele tekeningen (kopie) van Thiebout zijn beschikbaar.
Vraagprijs 21000 euro
Zomerligplaats Langelille.
Bijbehorende inventaris
kompas (antiek)
scheepsklok (Schatz)
ankers (3)
radio
spiritus brander
diverse pannen
fenders
landvasten
pikhaak
kluiver/kluiverboom
reserve helmstok
tweede zeiltuig
strijktalie voormast
afmeer-pennen
dekzeiltjes 2
puts
diversen
Bekijk foto’s