Zeiljacht te koop

Uw wilt uw zeiljacht te koop aanbieden? Vanwege onze goede contacten in de klassieke schepenwereld kunnen we ook bemiddelen bij aan- en verkoop van klassieke jachten. Veel mensen die een Kroes schip zoeken, informeren eerst bij ons. We zijn hét adres voor bemiddeling als u uw Kroes schip wilt verkopen. Als u interesse heeft in één van de schepen die we aanbieden of uw zeiljacht te koop wilt zetten via ons, neemt u dan contact met ons op.

 

Klik voor meer informatie op het plusje van het betreffende zeiljacht.

Boemerang Mintje

Te Koop

Uit 1961 is de Boemerang Mintje de jongste van de drie boemerangs die bij Kroes gebouwd zijn. De Boemerang is een ontwerp van Gait Kroes, waarmee hij de prijsvraag in de Waterkampioen won. Met een lengte van 7,45 en diepte van 1,15 vindt dit bootje in elke haven nog een plekje, maar is van binnen toch verrassend ruim.
Met: een mooi dekzeil, goede stevige zeilen, een mooie Yanmar 1gm10 motor, teakdek, nieuwe pantry en natuurlijk jaarlijks met veel aandacht onderhouden.
Zomer en winter ligt Mintje in Kampen  en kan op afspraak bezocht en bekeken worden.

Vraagprijs: 8500 €

Volksboot Udang Mas
Te Koop

Scandinavische Volksboot  (Folkboat)  Udang Mas

Bouwnr 104 Gebouwd in 1961   door   G.A. Kroes & Zn Bootbouwers

Afmetingen: 7,70×2,20×1,20m

In prima  staat en altijd goed onderhouden (laatste jaren  bij Kroes Bootbouwers)

o.a. 2022 nieuwe schroefaslager en vetpomp, 2021 nieuw kajuitdak, 2016 nieuw dek

Materiaal: sipo mahonie gangen, koper geklonken op eiken spanten
Zeilen: grootzeil, genua, fok, spi (zeilen staat ok maar wel op leeftijd)
Zelflozende kuip

Alle beslag: brons

Motor: inboard Yanmar 1GM10 (2004)
Toebehoren: complete inventaris, waaronder kompas, marifoon (Raymarine) , autohelm, kooktoestel (spiritus), grootzeilhuik, tentzeil, stootwillen.
Prijs: 12.500 EUR

 

 

Danish Flower 35 (64000€)

Danish Flower 35

Vraagprijs:   64000 €

Stalen Kits getuigde  kim kieler

Prachtig stoer jacht met stalen gejoggelde romp,  gaffel getuigd.

Ontwerp:  M.H. Bekebrede

Door de kim kielen  is de  diepgang  gering.

Vaargebied is daardoor  heel  groot, van Friesland, IJsselmeer, Waddenzee, Noordzee  tot Oostzee etc.

Bijna 30 jaar in bezit van 2e eigenaar, destijds  (1980) is het jacht gebouwd bij Bloemsma te Makkum.

 

Hoofdafmetingen:

Lengte over dek 10,50 m

Lengte over alles ca 12,5m

Breedte 3,5m

Diepgang 1,25m

Zeiloppervlak aan de wind ca 67m2

 

Waterverplaatsing  9 ton  ( waarvan 3 ton lood ballast)

200 L Dieseltank,  400 L drinkwatertank

Massief teakhouten dek

Interieur teak,  plaat materiaal en massief  veel  kast ruimte.

 

 

Installatie:

Hoofdmotor  YANMAR   4 cylinder  61 pk  (4JH HET)

Boegschroef 12v  Vetus  4kW    TSL125A

Kachel hetelucht diesel type

Walstroom, extra accu voor Boegschroef, Victron walstroom/omvormer Multiplus 1200

12 v verlichting, div, 230v stopcontacten.

Dieptemeter (seafahrer) ,  SSB ontvanger,  Marifoon,  Raymarine kaartplotter.(hybr touch)

Roerstand aanwijzer, autopiloot Autohelm 6000, radio, stuur  Kompas

Navigatie verlichting.

 

Interieur:

Dubbele kooi voorin.  Hang kast, kast met schuifdeuren, bronzen patrijspoorten (allemaal openend naar binnen zware uitvoering)  Salon met L bank en rechte bank solide tafel, In Salon ruime koelbox op maat in bank gebouwd

Kombuis met 2 pits gas spoelbak zoetwater kraan en voetpomp en el.pomp tegenover kombuis toilet met nieuw onderwater pomp toilet ) onder toegang motorruimte, achterin onder kuip dubbele klooi zie bijgaande schets.

Veel vloerluiken in massief houten vloer waardoor alles goed bereikbaar is en er veel bergruimte is.

 

 

Dek/rondhouten

Self tailing schootlieren in de kuip. 4 x

Oregon masten gieken en gaffels in goede staat

Dacron zeilen :  grootzeil, bezaan, fok, kluiver  en extra fok vlakker gesneden

Ankerlier, 30m ketting en CQR anker   Extra Hekanker

Teakhouten vaste Sprayhood  met glas en ruitenwissers

RVS zeerailing  potdeksel van teak

 

Ligplaats Kampen, telefonisch een bezoek te plannen via de werf

Kroesbootbouwers    0641190821

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lickebaerdt VERKOCHT

zeiljacht “Lickebaerdt”  VERKOCHT

 

Stalen geklonken S-spant.
Masttop sloep.
Bouwer: scheepswerf Huisman/Vlaardingen.
Bouwjaar: 1950.
Lao: 8.00 m.
Lw: 6.25 m.
B: 2.20 m.
T: 1.20 m.
Waterverplaatsing: 3.5 ton.
Balast: 1.5 ton.
Zeiloppervlak: 35 m2
Zeilnummer: H 261.
Binnenboordmotor: Albin 021 / 13 PK (gereviseerd).
Interieur: mahoniehout.
Stahoogte: 1.60 m.
Scheepskachel, fornuis/oven (Taylor).
Poolanker, ankerlier, bilgepomp, maststrijk installatie.
Zeilen: rol genua, grootzeil, stormfok, spinnaker, (allen in goede staat).
Speciaal vervaardigd winterkleed (1x gebruikt).
Oude meetbrief & diktemeting rapporten aanwezig.
Het schip verkeert in een zeer goede staat
en is kompleet uitgerust.
Bekijk foto’s stalen geklonken S- spant
Boemerang Bruno prijs NOTK
Te koop:   overnaadse mahonie houten Boemerang

prijs:   NOTK   (Nader Overeen Te Komen)

Blank gelakte kajuit  zeiljacht ,  S- spant met platte spiegel en aangehangen roer, met inboard Diesel motor en zelf lozende kuip .

Bouwjaar                           :   ca 1954   (bouwnr 75)

Bouwer                              :   G.A. Kroes & zn Bootbouwers

Lengte :     7,45 m

Breedte:     2,22 m

Diepgang:   1 ,15 m

  • Eerste door Kroes gebouwde Boemerang.
  • De Boemerang is een ontwerp van Gait Kroes, dat bij een in 1952 uitgeschreven prijsvraag de eerste prijs won. Deze prijsvraag werd uitgeschreven door de KVNWV en is gepubliceerd in 1952 in De Waterkampioen.Onder bouwnummer 75 is de Boemerang onder de naam Bruno in 1954 te water gegaan.
  • De Bruno is zeer fraai gebouwd. Op aangeven van de opdrachtgever zijn nog diverse verfijningen aangebracht.
  • De romp is van Sapeli-mahonie, de ingebogen spanten ,kielbalk en stevens zijn van eiken. Een aantal vrangen zijn In staal gegalvaniseerd  uitgevoerd. Ter plaatse van de mast zijn 2 volledige spanten eveneens in gegalvaniseerd staal uitgevoerd  (ring frames).
  • In de periode van 1954-1964 pakte de Bruno in wedstrijden voor RORC-gemeten jachten (zeilnummer H 322) zo af en toe een prijsje mee.
  • In 1964 is het jacht omgedoopt tot Boomerang.
  • In de periode van 1965-1978 was de Boemerang, vooral in de vroege jaren 70, een geduchte prijswinnaar onder de NKK-handicap (zeilnummer NKK 218).
  • Vanaf 1978 (inmiddels 45 jaar met dezelfde familie aan het roer) is de Boemerang steeds een prettig toerscheepje gebleken, bij licht weer in vlak water verrassend snel en bij toenemende wind stabiel en betrouwbaar. In deze laatste periode zijn vanuit de Friese thuiswateren IJsselmeer, Wadden en Zeeuwse stromen doorkruist. Ook werden tochten naar België, Duitsland en Denemarken ondernomen
  • Het jacht is vanwege de medische omstandigheden van de eigenaar inmiddels meerdere jaren (ca. 5 jaar) in een loods (in Friesland) gestald. Er is achterstallig onderhoud aan dek en onderwaterschip. Een gedeelte van het staalwerk vereist reparatie.
  • Er  is een oude meetbrief beschikbaar
  • De Boemerang is op afspraak, via jachtwerf Kroes, te bezichtigen.

 

Mast:

  • Originele mast, goede staat. Onderste gedeelte opnieuw verlijmd (Kroes).

Giek:

  • Originele giek, halve meter ingekort, goede staat.

Spinnakerboom:

  • Originele spinnakerboom, goede staat.

Fokkeloet:

  • Aluminium, uitschuifbaar, goede staat.

Zeilen:

  • Grootzeil: De Vries Lemmer, goede staat, niet uitgezeild.
  • Grootzeil: Van der Sneppen Terneuzen, oud.
  • Genua I: Van der Sneppen Terneuzen, oud, maar goed bruikbaar.
  • Genua II: De Vries Lemmer, goede staat, niet uitgezeild.
  • Fok: De Vries Grou, oud, maar goed bruikbaar.
  • Stormfok: Schokker Volendam, katoen, onderdeel van oorspronkelijke zeilenset, ongebruikt.
  • Spinnaker: geen spinnaker aanwezig.
  • Huik

Dekkleden:

  • Zomerdektent, nagenoeg nieuw, Markilux
  • Winterdekkleed, zeer zware kwaliteit, canvas

Bijboot:

  • Bombard AX2

Motor:

  • Yanmar 1 GM10 ingebouwd 1986 door Siem Kroes.
  • Eerste bij Kroes ingebouwde Yanmar.
  • Onderhoud: jaarlijks het reguliere onderhoud, doorgaans uitgevoerd door eigenaar, incidenteel door firma Busman, Koudum.

Inventaris:

  • Volledige vaarinventaris, geschikt voor lange tochten. Veel touwwerk, lange sterke landvasten, 6 stootkussens. Volledige kombuisinventaris. Veel reservedelen.

Navigatieapparatuur:

  • Kompas Sestrel Moore
  • Sumlog VDO
  • Dieptemeter Seafarer
  • GPS-navigator Philips
  • Marifoon Shipmate
  • SSB-ontvanger Yaesu

Accu:

  • Delco 2x (dienen te worden vervangen).

Onderwaterschip:

  • Epifanes Foul-Away

Reparatie:

  • Gedeelte huidgang onder waterlijn vervangen ter hoogte van doorvoer toilet (firma Kahmann, Vollenhoven, ± 1990).

 

 

 

Bekijk foto’s Boemerang
Zeepaardje 7000 €

Zeepaardje

Ontwerp G. Baron van Hoevell

Bouwjaar 1946

Lengte   8,03m

Breedte  2,10m

Diepgang  1m

Waterverplaatsing ca 2 ton

Ballast 700 kg

Zeiloppervlak 25m2

Karveel gebouwd , eiken huid op eiken spanten

Kano achter steven

Inboard diesel Yanmar 1 GM10

Onder de waterlijn is romp voorzien van epoxy en glasweefsel

Boven de waterlijn blank gelakt ( 2 K lak)

Boot is compleet met inventaris o.a. kussens stootwillen landvasten, dekzeil (over de gehele boot)

2 voorzeilen 1 grootzeil, huik.

 

Vraagprijs:  7000 euro

(evt zomer ligplaats bij Kroes Bootbouwers Kampen   bespreekbaar)

Bekijk foto’s Zeepaardje

Kits Zeiljacht Kiel Midzwaard
 

Kits getuigde overnaadse mahonie houten  kiel midzwaardjacht. (God en Godin)

L.oa. 9.82m , Breedte 3.1m, Diepgang 1,1m (met zwaard 1.8m)

Gebouwd in 1971 bouwnr 136 als Zevensprong door GA Kroes & Zn Bootbouwers

Teak dek.  Teak kuiproosters  Zes slaapplaatsen.

Zeilen: Grootzeil, bezaan,  genua, fok, stagfok (Allen in Ecru dacron door Molenaar gemaakt), spinnaker met carbon spiboom, aap.

Furlex rolreef installatie

Kuiptent en twee huiken, kuip kussens.

Motor: Volvo Penta 2030 met pythondrive 2017(stuwdruklager) en max-prop schroef 2017.

Marifoon, handheld GPS, radio CD speler,  accudruppellader, sestrel moore kompas

12V Koelkast, 2 x 105Ah service accu’s, 1 x start accu.

Recent 250 liter waterzakken vernieuwd.

Mast strijkinstallatie (bokkepoten), Maststeunen voor winterberging.

Winterstalling trailer, verbouwde aanhangwagen waar boot op past.

Vraagprijs: 40000 euro

 

 

 

 

Bekijk foto’s
Bekijk foto’s Volksboot
One Off Coninckskint

Coninckskint
Type: One off

Vraagprijs: € 25000

Bouwjaar: 1956

Gebouwd G.A. Kroes & Zn Bootbouwers

Breedte: 2.65 m.
Lengte 9.57 m.
Diepgang: 1.75 m.
Motor: Nanni 21 PK 2012 3-blads vaste schroef
Doorvaarhoogte: ca. 12 m
Waterverplaatsing: ca. 5,5 ton
Zeilnummer: H 323
Zeilen: Uk sails grootzeil (2013), genua(2014) , werkfok(2013)
Verstaging: 2019.
Het schip is compleet (o.a. Sestral Moore kompas, Origo kooktoestel, CQR anker, Sailor marifoon)

Het Coninckskint is in 1956 gebouwd in opdracht van heer Pfeiffer. Wij hebben veel mooie reizen
gemaakt met dit schip naar o.a. de Engelse oost- en zuidkust. Na 17 jaar staat het schip te koop
a.g.v. een ophanden zijnde nieuwbouw.

 

Bekijk foto’s
Draak 228 Dragon

DRAAK KIELBOOT IN MAHONIE     (dragon)

Vraagprijs 19500 €

Prachtige mahonie houten  draak met teak houten dek in zeer goede staat.  Met een byzonder geprononceerde zeeg. Gebouwd in 1975 op de werf van Uwe Seipolt in Duitsland die in totaal 6 snelle wedstrijd draken gebouwd heeft. Hij is zelf in 1975 en 1976 Europees kampioen geworden in een van zijn eigen boten.

Dit exemplaar is altijd  goed onderhouden;  Al het houtwerk in zeer goede staat. Complete set goede zeilen en met moderne aluminium mast, alle beslag van Harken. Inclusief stalling trailer voor draak zonder kenteken, en Honda buitenboord motor.

Deze mooie draak is een lust voor het oog en heeft sublieme zeileigenschappen. Kom eens kijken en overtuig uzelf.

zie ook: https://www.draakzeilen.nl/dh-228.html

Boot type             Klassieke kielboot

Klasse                 Draken klasse

Ontwerper           Johan Anker

Gebouwd in         Bouwjaar 1975 door Uwe Seipolt Stanbergersee

Maten                  Lengte 8.95 m. Breedte 1.96 m. Diepgang 1.20 m.

Gewicht               Totaal gewicht 1700 kg

Materiaal             Mahonie op eiken spanten, mahonie en teak afwerking

Dek                      Teak met mahonie

Mast en giek        Aluminium mast en giek

Zeil oppervlak      Grootzeil en genua 26 M2

Zeilen                   Groot zeil, rolgenua, en spinnaker

Motor                   Buitenboordmotor Honda 4 takt 2,8 PK  van 2020

Buiskap               Vaste buiskap van hout  (teak dakje)

Interieur               Veel bergruimte onder voor en achterdek

Toebehoren        Stootkussens, huik, lenspomp, spinnakerboom, rolgenua onderdeks, dektent  over hele boot.

Diversen              Stallingstrailer tandemasser  2500Kg in goede staat

 

 

 

Bekijk foto’s

Kraggenburg

Sprietzeilcatschoener  (Midzwaard)

Kraggenburg

(klassiek, ondiep, midzwaard, teakhout, spriettuig, waddenboot, nostalgie, origineel)

Loa 7.5m

Breedte  2.6m

Diepgang  1.50m/ 0.7m

Bouwjaar 1917

Met zijn eigenzinnige tuigage, het ontbreken van voorzeilen en de korte voorste mast, is het rondgebouwde schip van nog geen 7.50 m (en zijn 107 jaar)

een zeer bijzondere verschijning, die door de ontwerper en bouwer J.P.G. Thiebout als sprietzeilcatschoener werd getypeerd.

De zeilen zijn gemakkelijk vanuit de kuip te bedienen. Dat, en o.a. de afwezigheid van een giek maakt het schip tot een comfortabele solozeiler.

Tevens nodigt de zeer ruime kuip uit tot zeildagen met het hele gezin.

De kajuit heeft een eenvoudige klassieke inrichting: kookgedeelte, twee bedden, wat kastruimte, klein vooronder; alles mahonie.

 

Bij de huidige eigenaar, Henk Wijnants, sloeg de vonk over tijdens een Regatta, meer dan 25 jaar geleden.

Het schip was toen nog eigendom van Gait Kroes.

Henk moet er nu ivm zijn leeftijd afstand van doen.

Hoe mooi zou het zijn als een volgende energieke schipper het roer en daarmee het tijdelijke beheer kan overnemen.

 

In de afgelopen jaren is het schip opnieuw gebreeuwd, zijn vrangen vernieuwd, diverse spanten vervangen, het schot tussen kajuit en kuip grotendeels vernieuwd,

midzwaard en kast (volledig RVS) weer in ere hersteld. (de Kraggenburg heeft enige decennia gevaren met kimkielen; deze zijn evt nog beschikbaar.)

Deze winter is vooral aandacht besteed aan het onderwaterschip.

Oude opliggende breeuwkit weggesneden, naden getaped, opnieuw gekit en afgewerkt met Hempatex.

In 2018 maakte zeilmakerij Molenaar nieuwe zeilen.

De Kraggenburg heeft voornamelijk op zoet water gevaren, af en toe geholpen door een 22 pk Nanni diesel.

Er is enig achterstallig lak-onderhoud, alsmede een onverklaard bovendeks lekken.

 

Al met al echt met recht, een uniek schip, dat met zijn 2.5 cm dikke teakhouten huid en goede zorg nog vele jaren te gaan heeft.

 

De Kraggenburg is geregistreerd als varend erfgoed – de stap naar varend monument is zo gewenst waarschijnlijk gemakkelijk te maken.

De originele tekeningen (kopie) van Thiebout zijn beschikbaar.

 

Vraagprijs 21000 euro

 

Zomerligplaats Langelille.

 

 

Bijbehorende inventaris

kompas (antiek)

scheepsklok (Schatz)

ankers (3)

radio

spiritus brander

diverse pannen

fenders

landvasten

pikhaak

kluiver/kluiverboom

reserve helmstok

tweede zeiltuig

strijktalie voormast

afmeer-pennen

dekzeiltjes 2

puts

diversen

 

Bekijk foto’s

Stalen zeiljacht te koop