Over Kroes Bootbouwers
Ronald is een vakman met voorliefde voor houten schepen. Bovendien is hij, net als Gait Kroes vroeger, een echte jachtontwerper die precies in tekening kan brengen wat een opdrachtgever wil. Er zal voorlopig weinig veranderen in de gezellige haven van Kroes Bootbouwers in Kampen, waar ligplaatshouders pas weggaan als ze zijn overleden. Tenminste, als hun kinderen dan niet verder gaan varen in het schip van hun ouders. Ronald is daar duidelijk over: ‘Het in grote lijnen laten blijven zoals het is, dat is de kracht van de formule van deze unieke jachtwerf.’ Het echtpaar Grootjen woont met hun drie zoons in de woonark naast de werf van Kroes Bootbouwers. Ronald voert samen met de trouwe medewerkers Cor en Jos alle werkzaamheden uit, indien nodig bijgestaan door oud-eigenaar Nico Bakker. Zeker als er een nieuw schip moet worden gebouwd, is Nico van de partij om zijn kennis en vakmanschap over te dragen.
Geschiedenis Kroes Bootbouwers


Onze boten en hun verhalen
Kroes Bootbouwers heeft in de loop der jaren een flink aantal boten gebouwd. Vanwege de ambachtelijke werkwijze van deze scheepswerf zijn het zonder uitzondering unieke exemplaren. Iedere boot heeft ook een eigen levensloop. Tezamen schetsen deze boten de kleurrijke geschiedenis van Kroes Bootbouwers.
Jupiter
De Jupiter, een ontwerp van Gait Kroes die hij in de oorlogsjaren ontwierp. De Jupiter met het zeilnummer H100 is gebouwd van Lorken, een naaldhout soort, aangezien de bouwmaterialen erg schaars waren zo direct na de oorlog. Het jacht werd nog op de oude werf locatie aan het van Heutszplein gebouwd .(1947) . De Jupiter met de beide broers Kroes als bemanning was erg succesvol in de wedstrijden rond de jaren 50. ook werden er tochten gemaakt naar Engeland. Een foto van de H100 in aanbouw bij het van Heutszplein te Kampen (nu het pand van Aqua Shop)
Totaal zijn er 3 Jupiters gebouwd op de werf. Naast de Jupiter H100, in 1958 de Hera, en in 1964 Oostvaarder.
Hera gebouwd in opdracht van A.van West, bouwnummer 90. Zoals te zien is met zeilnummer H409.
In het begin was er nog geen inboard, en hing er een BB motor aan de spiegel.
Oostvaarder bouwnr 121 (nu Nepenthe)
Noordvaarder

Bysfeint
Scyth

