Zeiljacht te koop
Klik voor meer informatie op het plusje van het betreffende zeiljacht.
Zeepaardje € 7000
Zeepaardje
Ontwerp G. Baron van Hoevell
Bouwjaar 1946
Lengte 8,03m
Breedte 2,10m
Diepgang 1m
Waterverplaatsing ca 2 ton
Ballast 700 kg
Zeiloppervlak 25m2
Karveel gebouwd , eiken huid op eiken spanten
Kano achter steven
Inboard diesel Yanmar 1 GM10
Onder de waterlijn is romp voorzien van epoxy en glasweefsel
Boven de waterlijn blank gelakt ( 2 K lak)
Boot is compleet met inventaris o.a. kussens stootwillen landvasten, dekzeil (over de gehele boot)
2 voorzeilen 1 grootzeil, huik.
Vraagprijs: 7000 euro
(evt zomer ligplaats bij Kroes Bootbouwers Kampen bespreekbaar)
Danish Flower 35. € 57000
Danish Flower 35
Vraagprijs: 57000 €
Stalen Kits getuigde kim kieler
Prachtig stoer jacht met stalen gejoggelde romp, gaffel getuigd.
Ontwerp: M.H. Bekebrede
Door de kim kielen is de diepgang gering.
Vaargebied is daardoor heel groot, van Friesland, IJsselmeer, Waddenzee, Noordzee tot Oostzee etc.
Bijna 30 jaar in bezit van 2e eigenaar, destijds (1980) is het jacht gebouwd bij Bloemsma te Makkum.
Hoofdafmetingen:
Lengte over dek 10,50 m
Lengte over alles ca 12,5m
Breedte 3,5m
Diepgang 1,25m
Zeiloppervlak aan de wind ca 67m2
Waterverplaatsing 9 ton ( waarvan 3 ton lood ballast)
200 L Dieseltank, 400 L drinkwatertank
Massief teakhouten dek
Interieur teak, plaat materiaal en massief veel kast ruimte.
Installatie:
Hoofdmotor YANMAR 4 cylinder 61 pk (4JH HET)
Boegschroef 12v Vetus 4kW TSL125A
Kachel hetelucht diesel type
Walstroom, extra accu voor Boegschroef, Victron walstroom/omvormer Multiplus 1200
12 v verlichting, div, 230v stopcontacten.
Dieptemeter (seafahrer) , SSB ontvanger, Marifoon, Raymarine kaartplotter.(hybr touch)
Roerstand aanwijzer, autopiloot Autohelm 6000, radio, stuur Kompas
Navigatie verlichting.
Interieur:
Dubbele kooi voorin. Hang kast, kast met schuifdeuren, bronzen patrijspoorten (allemaal openend naar binnen zware uitvoering) Salon met L bank en rechte bank solide tafel, In Salon ruime koelbox op maat in bank gebouwd
Kombuis met 2 pits gas spoelbak zoetwater kraan en voetpomp en el.pomp tegenover kombuis toilet met nieuw onderwater pomp toilet ) onder toegang motorruimte, achterin onder kuip dubbele klooi zie bijgaande schets.
Veel vloerluiken in massief houten vloer waardoor alles goed bereikbaar is en er veel bergruimte is.
Dek/rondhouten
Self tailing schootlieren in de kuip. 4 x
Oregon masten gieken en gaffels in goede staat
Dacron zeilen : grootzeil, bezaan, fok, kluiver en extra fok vlakker gesneden
Ankerlier, 30m ketting en CQR anker Extra Hekanker
Teakhouten vaste Sprayhood met glas en ruitenwissers
RVS zeerailing potdeksel van teak
Ligplaats Kampen, telefonisch een bezoek te plannen via de werf
Kroesbootbouwers 0641190821
Boemerang Bruno prijs notk
Te koop: overnaadse mahonie houten Boemerang
prijs: NOTK (Nader Overeen Te Komen)
Blank gelakte kajuit zeiljacht , S- spant met platte spiegel en aangehangen roer, met inboard Diesel motor en zelf lozende kuip .
Bouwjaar : ca 1954 (bouwnr 75)
Bouwer : G.A. Kroes & zn Bootbouwers
Lengte : 7,45 m
Breedte: 2,22 m
Diepgang: 1 ,15 m
- Eerste door Kroes gebouwde Boemerang.
- De Boemerang is een ontwerp van Gait Kroes, dat bij een in 1952 uitgeschreven prijsvraag de eerste prijs won. Deze prijsvraag werd uitgeschreven door de KVNWV en is gepubliceerd in 1952 in De Waterkampioen.Onder bouwnummer 75 is de Boemerang onder de naam Bruno in 1954 te water gegaan.
- De Bruno is zeer fraai gebouwd. Op aangeven van de opdrachtgever zijn nog diverse verfijningen aangebracht.
- De romp is van Sapeli-mahonie, de ingebogen spanten ,kielbalk en stevens zijn van eiken. Een aantal vrangen zijn In staal gegalvaniseerd uitgevoerd. Ter plaatse van de mast zijn 2 volledige spanten eveneens in gegalvaniseerd staal uitgevoerd (ring frames).
- In de periode van 1954-1964 pakte de Bruno in wedstrijden voor RORC-gemeten jachten (zeilnummer H 322) zo af en toe een prijsje mee.
- In 1964 is het jacht omgedoopt tot Boomerang.
- In de periode van 1965-1978 was de Boemerang, vooral in de vroege jaren 70, een geduchte prijswinnaar onder de NKK-handicap (zeilnummer NKK 218).
- Vanaf 1978 (inmiddels 45 jaar met dezelfde familie aan het roer) is de Boemerang steeds een prettig toerscheepje gebleken, bij licht weer in vlak water verrassend snel en bij toenemende wind stabiel en betrouwbaar. In deze laatste periode zijn vanuit de Friese thuiswateren IJsselmeer, Wadden en Zeeuwse stromen doorkruist. Ook werden tochten naar België, Duitsland en Denemarken ondernomen
- Het jacht is vanwege de medische omstandigheden van de eigenaar inmiddels meerdere jaren (ca. 5 jaar) in een loods (in Friesland) gestald. Er is achterstallig onderhoud aan dek en onderwaterschip. Een gedeelte van het staalwerk vereist reparatie.
- Er is een oude meetbrief beschikbaar
- De Boemerang is op afspraak, via jachtwerf Kroes, te bezichtigen.
Mast:
- Originele mast, goede staat. Onderste gedeelte opnieuw verlijmd (Kroes).
Giek:
- Originele giek, halve meter ingekort, goede staat.
Spinnakerboom:
- Originele spinnakerboom, goede staat.
Fokkeloet:
- Aluminium, uitschuifbaar, goede staat.
Zeilen:
- Grootzeil: De Vries Lemmer, goede staat, niet uitgezeild.
- Grootzeil: Van der Sneppen Terneuzen, oud.
- Genua I: Van der Sneppen Terneuzen, oud, maar goed bruikbaar.
- Genua II: De Vries Lemmer, goede staat, niet uitgezeild.
- Fok: De Vries Grou, oud, maar goed bruikbaar.
- Stormfok: Schokker Volendam, katoen, onderdeel van oorspronkelijke zeilenset, ongebruikt.
- Spinnaker: geen spinnaker aanwezig.
- Huik
Dekkleden:
- Zomerdektent, nagenoeg nieuw, Markilux
- Winterdekkleed, zeer zware kwaliteit, canvas
Bijboot:
- Bombard AX2
Motor:
- Yanmar 1 GM10 ingebouwd 1986 door Siem Kroes.
- Eerste bij Kroes ingebouwde Yanmar.
- Onderhoud: jaarlijks het reguliere onderhoud, doorgaans uitgevoerd door eigenaar, incidenteel door firma Busman, Koudum.
Inventaris:
- Volledige vaarinventaris, geschikt voor lange tochten. Veel touwwerk, lange sterke landvasten, 6 stootkussens. Volledige kombuisinventaris. Veel reservedelen.
Navigatieapparatuur:
- Kompas Sestrel Moore
- Sumlog VDO
- Dieptemeter Seafarer
- GPS-navigator Philips
- Marifoon Shipmate
- SSB-ontvanger Yaesu
Accu:
- Delco 2x (dienen te worden vervangen).
Onderwaterschip:
- Epifanes Foul-Away
Reparatie:
- Gedeelte huidgang onder waterlijn vervangen ter hoogte van doorvoer toilet (firma Kahmann, Vollenhoven, ± 1990).
Felicia Scaw 26 (verkocht)
FELICIA (verkocht)
Type SCAW 26
Ontwerp Ohlson
Mahonie houten romp karveel gebouwd op eiken spanten
In gebruikte maar goed verkerende staat
Loa 8 m
B 2.40m
T ca 1.3m
Houten mast spruce.
Inboard motor 2 cyl volvo Penta
4 kooien
Complete inventaris o.a.
Stootwillen, landvasten, kooktoestel, spinaker, spiboom, puts ,sprayhood,
Kachel, dieptemeter en log.
In overleg is de ligplaats in Kampen in onze haven mogelijk.
One Off Coninckskint (prijs verlaagd)
Coninckskint
Type: One off
Vraagprijs: € 12500
Bouwjaar: 1956
Gebouwd G.A. Kroes & Zn Bootbouwers
Breedte: 2.65 m.
Lengte 9.57 m.
Diepgang: 1.75 m.
Motor: Nanni 21 PK 2012 3-blads vaste schroef
Doorvaarhoogte: ca. 12 m
Waterverplaatsing: ca. 5,5 ton
Zeilnummer: H 323
Zeilen: Uk sails grootzeil (2013), genua(2014) , werkfok(2013)
Verstaging: 2019.
Het schip is compleet (o.a. Sestral Moore kompas, Origo kooktoestel, CQR anker, Sailor marifoon)
Het Coninckskint is in 1956 gebouwd in opdracht van heer Pfeiffer. Wij hebben veel mooie reizen
gemaakt met dit schip naar o.a. de Engelse oost- en zuidkust. Na 17 jaar staat het schip te koop
a.g.v. een ophanden zijnde nieuwbouw.
Kraggenburg € 16500
Sprietzeilcatschoener
Kraggenburg
klassiek, ondiep, midzwaard, teakhout, spriettuig, waddenboot, origineel
Loa 7.5m
Breedte 2.6m
Diepgang 1.50m/ 0.7m
Bouwjaar 1917
Met zijn eigenzinnige tuigage, het ontbreken van voorzeilen en de korte voorste mast, is het rondgebouwde schip van nog geen 7.50 m (en zijn 107 jaar)
een zeer bijzondere verschijning, die door de ontwerper en bouwer J.P.G. Thiebout als sprietzeilcatschoener werd getypeerd.
De zeilen zijn gemakkelijk vanuit de kuip te bedienen. Dat, en o.a. de afwezigheid van een giek maakt het schip tot een comfortabele solozeiler.
Tevens nodigt de zeer ruime kuip uit tot zeildagen met het hele gezin.
De kajuit heeft een eenvoudige klassieke inrichting: kookgedeelte, twee bedden, wat kastruimte, klein vooronder; alles mahonie/eiken.
Bij de huidige eigenaar, Henk Wijnants, sloeg de vonk over tijdens een Regatta Hellevoetsluis, meer dan 25 jaar geleden.Het schip was toen nog eigendom van Gait Kroes.
Henk moet er nu ivm zijn leeftijd afstand van doen. Hoe mooi zou het zijn als een volgende energieke schipper het roer en daarmee het tijdelijke beheer kan overnemen.
In de afgelopen jaren is het schip opnieuw gebreeuwd, zijn vrangen vernieuwd, diverse spanten vervangen, het schot tussen kajuit en kuip grotendeels vernieuwd, midzwaard en kast (volledig RVS) weer in ere hersteld. (de Kraggenburg heeft enige decennia gevaren met kimkielen; deze zijn evt nog beschikbaar.)
In de winter van 2023/24 is vooral aandacht besteed aan het onderwaterschip.
Oude opliggende breeuwkit weggesneden, naden getaped, opnieuw gekit en afgewerkt met Hempatex.
In 2018 maakte zeilmakerij Molenaar nieuwe zeilen.
De Kraggenburg heeft de laatste 10 jaar op zoet water gevaren, af en toe geholpen door een 22 pk Nanni diesel.
Er is enig achterstallig lak-onderhoud, alsmede een onverklaard bovendeks lekken.
Al met al echt met recht, een uniek schip, dat met zijn 2.5 cm dikke teakhouten huid en goede zorg nog vele jaren te gaan heeft.
De Kraggenburg is geregistreerd als varend erfgoed – de stap naar varend monument is zo gewenst waarschijnlijk gemakkelijk te maken.
De originele tekeningen (kopie) van Thiebout zijn beschikbaar.
Vraagprijs 16500 euro
Zomerligplaats Langelille.
Bijbehorende inventaris
kompas (antiek)
scheepsklok (Schatz)
ankers (3)
radio
spiritus brander
diverse pannen
fenders
landvasten
pikhaak
kluiver/kluiverboom
reserve helmstok
tweede zeiltuig
strijktalie voormast
afmeer-pennen
dekzeiltjes 2
puts
diversen
Scandinavische Volksboot
Scandinavische Volksboot (Folkboot)
ISALA
vraagprijs 12000 €
Prachtige blankhouten volksboot met extra hoge romp (1 gang hoger) en iets diepere kiel.
De Isala is als prive schip gebouwd door de voormalig eigenaar van jachtwerf Kroes in Kampen .
Blank gelakt met Epifanes
multiplex dek, geschilderd met Epifanes anti slip
Kajuitdak en kuip in teak
Grootzeil, rol genua (furlex) .
spinnaker en Spinnakerboom
Maststrijk installatie,
2 ingebouwde compassen met verlichting
dieptemeter
anker met ankerketting en ankertouw , ankerbal
Nanni Diesel 2 cylinder 2019
2 Accu ‘s
Interieur
4 slaapplaatsen
2 pits gas , wasbakje, gaskachel (niet gemonteerd maar wel aanwezig.
vaste verlichting op verschillende plaatsen.
Olielamp met plafondbeschermer
veiligheid
zelflozende kuip, ingebouwde lenspomp,
radar reflector, toplicht , 4 landvasten plus spring, 4 stootwillen ,
zeerailing, korte en lange helmstok
Lange pikhaak, korte pikhaak,
Sprayhood (aanwezig maar niet gemonteerd)
Toplicht windvaan
vlag
Horluik. Hor voor vluchtluik voor,
Puts, bezem, reddingsboei,
Zomer-dekzeil (2016) katoen polyester. Snel (en stormvast )te bevestigen aan de zeerailing in 2 standen zodat je met felle zon of regen lekker in de kuip kan zitten. Ook fijn om je natte zeilpak te drogen te hangen.
Bisonyl winter dekzeil, De boot past hier met gestreken mast volledig onder. Het zeil zit tot op de waterlijn waardoor het schip volledig beschermd is tegen weersinvloeden. Deze kan zowel in het water als op een bok gebruikt worden